MBO-SD : De site voor software developer in het MBO
Classes - een klasse apart
Een class - de basis
Een JavaScript class begint altijd met een hoofdletter en heeft net als functies en variabele een Engelse beschrijvende naam. Classes worden PascalCase geschreven, onderstaand vind je een voorbeeld van een class die een speler-object aan zou kunnen maken.
class Player {
constructor(name, level) {
this.name = name;
this.level = level;
this.lives = 3;
this.points = 0;
this.coins = 0;
}
}
De constructor
De constructor
in een class is een speciale functie. Deze functie wordt aangeroepen als je een
class maakt. Je kan zo bepaalde basis informatie alvast aan jouw class-object meegeven. In het voorbeeld kan
je de naam van de speler en zijn level mee geven. Ook krijgt de speler direct 0 punten en 0 munten, dit krijgen dus alle
spelers. De speler krijgt ook meteen 3 levens.
Aanmaken van een nieuw class-object
Een class geeft altijd automatisch een object
terug. Deze sla je natuurlijk op in een variabele.
Om een class te starten (initialiseren) gebruik je het woord new
.
const playerOne = new Player('Jan', 14);
Bovenstaande roept de Player
class aan en deze geeft een object terug.
Het object wordt gevuld door de constructor
waarbij het meteen een naam en een level heeft.
console.log(playerOne.name) //geeft Jan
console.log(playerOne.level) //geeft 14
console.log(playerOne.points) //geeft 0
Jouw JavaScript
Op de MBO-SD Fiddle site kan je meer oefenen met deze stof.
Klik hier voor de MBO-SD Fiddle site