MBO-SD : De site voor software developer in het MBO
Classes - een klasse apart
Het 'this' keywoord en functies
            Net als bij het aanmaken van een object, kan een class het this keywoord/ verwijzing gebruiken.
            Net als bij een object verwijst this naar iets van de class (of object) zelf.
            
class Player {
  constructor(name, level) {
    this.name = name;
    this.level = level;
    this.lives = 3;
    this.points = 0;
  }
  addPoints(points) {
    this.points += points;
  }
  addCoin() {
    this.coins++;
  }
  changeLives(lives) {
    this.lives += lives;
  }
}Daarnaast hebben we een functie addCoin die het aantal munten met 1 vergroot.
playerOne.addPoints(100); //Dit geeft de speler 100 punten extraplayerOne.addCoin; //Dit geeft de speler 1 munt extraFuncties met if-statements
Bij een spel als Super Mario Bros. krijg je voor elke 100 muntjes een nieuw leven. Dan moet je daar natuurlijk een if-statement voor uitvoeren dat als de module van de muntjes met 100, 0 is, dat je dan een leven erbij krijgt. We gaan de code uitbreiden:class Player {
  constructor(name, level) {
    this.name = name;
    this.level = level;
    this.lives = 3;
    this.coins = 0;
    this.points = 0;
  }
  addPoints(points) {
    this.points += points;
  }
  addCoin() {
    this.coins++;
    if ((this.coins % 100) === 0) {
      this.changeLives(1); //tel een leven erbij op
      this.coins = 0; //Reset het aantal muntjes naar 0
    }
  }
  changeLives(lives) {
    this.lives += lives;
  }
}playerOne.addCoin(); 100 keer uit zou voeren, dan heeft de speler weer 0 muntjes, maar wel
            een extra leven erbij gekregen!
        
    Jouw JavaScript
Op de MBO-SD Fiddle site kan je meer oefenen met deze stof.
Klik hier voor de MBO-SD Fiddle site